Halaman

Jumaat, 21 Februari 2014

TAK NAK.....MEROKOK.




Perokok tidak perlu diberitahu bahawa tabiat mereka adalah menjijikkan, anti-sosial dan mungkin akan membuat mereka mati lebih awal. Masalahnya ialah bagaimana untuk melepaskan, bagi kebanyakan perokok ingin jika mereka boleh.

JIKA anda merokok, anda berada dalam cengkaman ketagihan berganda. Pertama, ada keinginan fizikal nikotin - dan lebih banyak anda merokok lebih mendesak keinginan menjadi. Ini adalah kerana nikotin pas dengan cepat melalui badan, maka anda terus perlu "top up" tahap nikotin anda untuk menjaga rasa kesannya. Kemudian ada ketagihan psikologi. Anda datang bergantung pada kesan perangsang yang nikotin dan rasa anda "perlu" rokok untuk bekerja, untuk berehat atau untuk menenangkan saraf anda. Hampir seminggu berlalu tanpa satu laporan baru mengenai bahaya ketagihan tembakau. Jangan tunggu untuk berhenti merokok sehingga anda menghidap kanser paru-paru, penyakit jantung, bronkitis atau salah satu daripada banyak penyakit yang dikaitkan dengan rokok yang lain. Dan anda tidak boleh bergantung kepada beralih kepada jenama tar yang lebih rendah untuk mengurangkan peluang anda untuk mendapatkan penyakit-penyakit ini. Kebanyakan perokok pada jenama yang lebih rendah kandungan tar sebenarnya merokok lebih banyak untuk mengimbangi pengurangan tar, jadi akhirnya kembali di mana mereka bermula. 

  Minda ke atas perkara
   Untuk berhenti merokok, anda perlu untuk menakluk kedua-dua ketagihan. Jika anda berjaya mengatasi keinginan hanya fizikal, kemungkinan anda akan mencapai rokok dalam krisis dan membatalkan semua kerja keras. Jadi, anda harus bermula dengan bertanya diri anda sendiri mengapa anda perlu topang seperti nikotin. Ia sering membantu untuk memerhatikan tabiat anda dengan teliti, walaupun menulis setiap peristiwa siang hari bahawa anda mempunyai rokok dan mengenal pasti sebab mengapa anda mahu satu maka. Berfikir tentang ia boleh membantu anda untuk mengurangkan, kerana ia memecah corak automatik bagi mencapai paket. Tetapi orang yang hanya mengurangkan hampir selalu kembali ke tahap lama mereka. Satu-satunya cara yang berjaya untuk menghentikan adalah untuk memilih masa apabila anda rasa agak bebas daripada tekanan, buang paket semasa anda, kersik gigi anda dan menyediakan diri anda untuk gejala nikotin terhadap tubuh.

BAHAN-BAHAN DALAM ROKOK

Gantian dan sokongan
  Orang PALING menggunakan makanan sebagai pengganti apabila mereka cuba untuk berhenti merokok dan mendapati mereka menambah berat badan akibat. Anda juga cenderung untuk makan lebih selepas berhenti merokok kerana lelangit anda, biasa dengan yang deadened oleh asap dan tar, menjadi lebih bersih dan lebih sensitif terhadap rasa. Jika anda ingin berhenti merokok tanpa berat badan, makan buah-buahan dan bukan gula-gula dan pastikan anda mempunyai waktu makan yang tetap jadi anda kurang cenderung untuk menggigit. Anda juga boleh mengambil hobi seperti mengait atau pertukangan yang memuaskan dorongan untuk menduduki tangan anda. Dan menghebahkan pencapaian anda dengan mewarna dalam setiap hari yang baru tanpa merokok pada kalendar dinding gergasi. Ia membantu, juga, untuk mendapatkan sokongan daripada rakan-rakan dan saudara-mara. Jangan biarkan mereka menawarkan anda rokok, anda juga boleh meminta mereka untuk tidak merokok di rumah anda. Elakkan tempat-tempat di mana anda akan tergoda, terutama pub dan kelab-kelab di mana minuman dan suasana akan melemahkan resolusi baik anda. Ketua bagi kawasan larangan merokok kepada pengangkutan awam. Jika anda mendapati sukar untuk melakukannya sendiri, pusat-pusat terapi kumpulan boleh membantu dengan membawa anda bersama-sama dengan mereka yang lain, untuk berkongsi masalah ketagihan dan memberi sokongan bersama untuk berhenti mereka, dan juga nasihat pakar perubatan dan psikologi. Tidak boleh banyak projek-projek lebih besar dan mulia daripada memberi merokok. Berasa selesa mengenainya. Nikmati udara lebih bersih "Jangan Merokok" zon di tempat-tempat awam. Nikmati dapat untuk mendapatkan dekat dengan orang tanpa perlu bimbang tentang bau tembakau basi pada nafas dan badan anda. Nikmati mengetahui bahawa anda akan hidup lebih lama, dan menikmati perasaan bahawa anda tidak memaksa orang lain untuk bertolak ansur dengan tabiat anti-sosial anda. Dan memanjakan diri anda dengan sebahagian wang yang anda tidak lagi terbakar.


http://tonexpress.com/khairulamizi?buka=daftar

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...