Halaman

Isnin, 24 Februari 2014

TIPS MATA YANG CANTIK





MAHU tahu rahsia untuk cantik, mata yang sihat? Mudah. Mempunyai makanan yang baik yang kaya dengan Vitamin A, elakkan ketegangan, silau, habuk dan asap bandar; mendapatkan banyak tidur dan bekerja hanya dalam cahaya yang baik.
Tetapi mempunyai mata elegan juga bermakna menjaga masalah seperti tekanan dan lingkaran hitam di bawah mata - dua masalah biasa yang dihadapi oleh ramai orang. Terdapat ubat semula jadi dan latihan mudah untuk mengatasinya.
Berikut adalah beberapa tips untuk dipertimbangkan:
 
Lingkaran hitam di bawah mata
 
Untuk menghilangkan lingkaran hitam di bawah mata, anda boleh melakukan mana-mana yang berikut:
  • Parut separuh timun, ketegangan jus dan menyejukkan. Dip dua keping kapas ke dalam jus timun sejuk dan letakkan atas mata selama kira-kira 10 minit.
Adakan ini sekurang-kurangnya dua kali sehari. Anda perlu berbaring dan berehat, dan menjaga fikiran anda bebas dari bimbang fikiran apabila berbuat demikian. Selain mencerahkan cincin gelap di sekitar mata anda, jus timun juga akan berehat mata anda. Untuk kesan lebih cepat, bergabung dengan jus lemon.
  • Rendam kain kasa kapas dalam sejuk, teh hitam dan menggunakan pad mata.
  • Menghancurkan beberapa pudina dan memohon di sekeliling mata. Bilas selepas beberapa minit.
Bagaimana untuk melegakan ketegangan mata
 
SENAMAN boleh melakukan keajaiban untuk menguatkan otot mata. Latihan berikut boleh mengurangkan ketegangan mata:
  • Pegang kepala anda masih dan pandangan dengan cepat untuk sudut-sudut bilik untuk kira-kira 30 saat. Kemudian, menutup mata anda selama 10 saat. Berkelip mata anda untuk melepaskan mana-mana ketegangan, dan ulangi pergerakan fixational. Tutup mata anda lagi dan mengira hingga 10 sebelum membuka.
  • Merenung objek di dinding manakala anda roll kepala anda pertama dalam satu arah dan kemudian yang lain. Seterusnya, tutup mata anda dan gulung mereka dalam bulatan besar.
Satu lagi latihan kilat untuk melegakan ketegangan mata adalah bekam atau palming dengan tangan. Anda boleh melakukannya bila-bila masa dan di mana sahaja. Semua yang anda perlu lakukan adalah cawan tangan anda ke atas mata anda untuk beberapa minit. Ini akan membawa mata anda bantuan yang menenangkan. 
sumber http://consumer.org.my

http://tonexpress.com/khairulamizi?buka=daftar

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...